Quake/QuakeWorld

Quake sterft tijdens het opstarten af met een segmentation fault. Dit betekent gewoonlijk dat je netwerksetup niet goed is. Probeer quake met de optie -noudp op te starten en kijk of de fout dan weggaat. Als dat het herstelt, kijk dan je bestand /etc/hosts na en verifieer of daarin de gegevens voor je machine in staat. Gebruik 127.0.0.1 voor je IP-adres als je een dialup-account hebt die iedere keer als je een verbinding maakt, je verschillende adressen geeft.

Wat is het verschil tussen glqwcl, glqwcl.3dfxgl, en glqwcl.glx? glqwcl is de standaard GL Quakeworld client die je in voorgaande versies hebt gezien. Het is verbonden met libMesaGL.so.2.glqwcl.3dfxgl is een script dat glqwcl opstart na het vooraf laden van de 3Dfx GL miniport library lib3dfxgl.so. Het vooraf laden van de miniport-library veroorzaak dat de GL-functies die hierin staan worden gebruikt in plaats van die van Mesa. Aangezien de GL-miniport voor Quake is geoptimaliseerd, is dit een goede zaak. glqwcl.glx is verbonden met de standaard OpenGL libraries in plaats van met Mesa. Dit geeft je de mogelijkheid om glquake op andere 3D-hardware te draaien die door een aantal andere OpenGL-implementaties wordt ondersteund. Dit is een X-applicatie en moet als zodanig vanuit X worden uitgevoerd.

Als ik glqwcl.glx schermvullend vanuit X draai, kan ik mijn muis of toetsenbord niet gebruiken.Draai glqwcl.glx met de optie +_windowed_mouse 1 GLX Quakeworld draait in een venster, ook al lijkt het je gehele scherm in beslag te nemen. Als je de muis verplaatst terwijl je windowmanager zich in de focus-follows-mouse mode bevindt, is het zeer waarschijnlijk dat je de aanwijzer buiten dit venster verplaatst, en dan zal Quake niet meer reageren op muis- en toetsenbordinvoer. +_windowed_mouse 1 zorgt ervoor dat Quakeworld exclusief de muis naar zich toehaalt.