Quake II

Als ik Quake II met de GL-renderer probeer te draaien, mislukt dit en geeft het de melding "LoadLibrary("ref_gl.so") failed: Unable to resolve symbol"Als onmiddellijk voorgaande aan "Unable to resolve symbol" regel je meldingen krijgt zoals "can't resolve symbol 'fxMesaCreateContext'", is er geen ondersteuning voor glide in de Mesa-library gecompileerd. Zie de in de Quake II installatie-sectie voor informatie over het installeren van Mesa en glide.

Quake II mislukt met de melding LoadLibrary("ref_XXX.so") failed: No such file or directory het juiste pad naar je Quake II directory staat niet in /etc/quake2.conf. In dit bestand zou één regel voor moeten komen waarin de Quake II directory voorkomt. Als in /etc/quake2.conf het juiste pad niet staat vermeld, probeer het bestand dan te verwijderen en het met de hand opnieuw aan te maken. Een aantal versies van Quake II voor Linux worden geleverd met een onjuist geformatteerd quake2.conf bestand. Heb je SVGAlib geïnstalleerd? Kijk /lib, /usr/lib en /usr/local/lib na voor een bestand met de naam libvga.so.1.X.X, waar de X voor een aantal nummers staat. Als er niets verschijnt, zul je SVGAlib op moeten halen en installeren om Quake II buiten X te draaien. Als de renderer waar het hier om gaat ref_gl.so is, kan het zijn dat Mesa niet juist is geïnstalleerd. Het je libMesaGL.so.2.6 naar een libraries-directory gekopieerd zoals in de installatie-instructies werd aangegeven? Als de renderer waar het hier om gaat ref_gl.so is, heb je dan de glide libraries geïnstalleerd?

Als ik de helderheid bijwerk terwijl ik gebruik maak van de GL-renderer, en op "apply" klik, gebeurt er niets!Tik in de console vid_restart om de wijzigingen te activeren.

Opmerking over de 3.17 distributieTijdens dit schrijven is de recentste Quake II versie 3.20. Als je om wat voor reden dan ook in plaats daarvan versie 3.17 draait, zou de volgende informatie behulpzaam voor je kunnen zijn.Twee tekstbestanden (quake2.conf en fixperms.sh) in de 3.17 distributie werden onbewust in het MS-DOS CR/LF tekst-bestandsformaat opgeslagen, in plaats van in het unix LF formaat. Dit betekent dat er aan het einde van iedere regel een extra carriage return teken in deze bestanden staat en ze niet goed zullen functioneren totdat je het hersteld.We zullen ze door tr(1) halen om ze te ontdoen van de CR's. for i in fixperms.sh quake2.conf do mv $i $i.bak tr -d '\r' < $i.bak > $i done

Als ik Quake II met +set vid_ref glx schermvullend vanuit X draai, kan ik mijn muis of toetsenbord niet gebruiken.Draai GLX quake2 met de +set _windowed_mouse 1 optie. GLX Quake2 draait in een venster, zelfs al lijkt het het hele scherm in beslag te nemen. Als je de muis beweegt op het moment dat de WM zich in de focus-follows-mouse mode bevindt, you're likely to move the pointer outside this window, and then Quake II will stop responding to mouse and keyboard input. +set _windowed_mouse 1 makes Quake II grab the mouse exclusively.

Waarom kan ik niet naar een aantal van de SVGA modes overschakelen die in het Quake II Videomenu staan?SVGAlib weet waarschijnlijk niet hoe het de modes op je kaart aan moet maken. Als Quake II opstart met de SVGA renderer (ref_soft.so), drukt het een lijst af van alle modes waarvan SVGAlib zegt dat ze beschikbaar zijn: ------- Loading ref_soft.so ------- Using RIVA 128 driver, 4096KB. mode 320: 200 1075253220 mode 320: 240 1075253220 mode 320: 400 1075253220 mode 360: 480 1075253220 mode 640: 480 1075253220 mode 800: 600 1075253220 mode 1024: 768 1075253220 mode 1280: 1024 1075253220 Dit zijn de enige modes waarnaar je succesvol zult kunnen overschakelen vanuit het Videomenu. Als laten we zeggen, 512x384 niet in de lijst staat, zal het selecteren ervan vanuit het Videomenu niet werken.SVGAlib laat je voor een aantal chipsets nieuwe video-modes definiëren in libvga.config, dus het kan zijn dat je je eigen video-modes op deze manier kunt aanmaken. Zie de SVGAlib-documentatie voor meer details over dit onderwerp.

Als ik verbinding probeer te maken met een Quake II server die een aanpassing draait, crasht quake2 met de melding "Error: VID: Could not open display". **Volgens Zoid komt dit probleem voor als het videosysteem herstart door een wijziging van de spellendir. Verscheidene libraries worden tijdens de herstart opnieuw geladen en dit veroorzaakt blijkbaar dat quake2 op vele systemen brokken maakt.De werkbare oplossing is om de game CVAR op de commando-regel in te stellen, voordat je quake2 opstart. Dus als je een verbinding maakt met een CTF server, start je quake2 als volgt op: ./quake2 +set game ctf ... Dit kan lastig lijken als je bent gewend om een verbinding tot stand te brengen met nieuwe servers zonder het quake2 programma te verlaten, maar helaas is het op dit moment de enige manier om met dit probleem om te gaan. Een front-end programma zoals XQF zal deze commando-regel zaken automatisch voor je doen, dus je zou eigenlijk moeten overwegen om er één te gebruiken als je dat op het moment nog niet doet.