Quake II
Als ik Quake II met de GL-renderer probeer te draaien, mislukt dit en
geeft het de melding "LoadLibrary("ref_gl.so") failed: Unable to resolve symbol"Als onmiddellijk voorgaande aan "Unable to resolve symbol" regel je meldingen
krijgt zoals "can't resolve symbol 'fxMesaCreateContext'", is er
geen ondersteuning voor glide in de Mesa-library gecompileerd.
Zie de in de
Quake II installatie-sectie voor informatie over het installeren van
Mesa en glide.
Quake II mislukt met de melding LoadLibrary("ref_XXX.so") failed: No such file or directory het juiste pad naar je Quake II directory staat niet in
/etc/quake2.conf.
In dit bestand zou één regel voor moeten komen waarin de
Quake II directory voorkomt.
Als in /etc/quake2.conf het juiste pad niet
staat vermeld, probeer het bestand dan te verwijderen en het met
de hand opnieuw aan te maken. Een aantal versies van Quake II voor Linux
worden geleverd met een onjuist geformatteerd quake2.conf bestand.
Heb je SVGAlib geïnstalleerd? Kijk /lib,
/usr/lib en /usr/local/lib na voor een bestand met
de naam libvga.so.1.X.X, waar de X voor een aantal nummers staat.
Als er niets verschijnt, zul je SVGAlib op moeten halen en installeren om
Quake II buiten X te draaien.
Als de renderer waar het hier om gaat ref_gl.so is,
kan het zijn dat Mesa niet juist is geïnstalleerd.
Het je libMesaGL.so.2.6 naar een
libraries-directory gekopieerd zoals in de installatie-instructies werd
aangegeven?
Als de renderer waar het hier om gaat ref_gl.so is,
heb je dan de glide libraries geïnstalleerd?
Als ik de helderheid bijwerk terwijl ik gebruik maak van de GL-renderer,
en op "apply" klik, gebeurt er niets!Tik in de console vid_restart om de wijzigingen te activeren.
Opmerking over de 3.17 distributieTijdens dit schrijven is de recentste Quake II versie 3.20. Als je
om wat voor reden dan ook in plaats daarvan versie 3.17 draait,
zou de volgende informatie behulpzaam voor je kunnen zijn.Twee tekstbestanden (quake2.conf en fixperms.sh)
in de 3.17 distributie werden onbewust in het
MS-DOS CR/LF tekst-bestandsformaat opgeslagen,
in plaats van in het unix LF formaat. Dit betekent dat er aan het einde
van iedere regel een extra carriage return teken in deze bestanden staat
en ze niet goed zullen functioneren totdat je het hersteld.We zullen ze door tr(1) halen om ze te ontdoen van de CR's. for i in fixperms.sh quake2.conf
do
mv $i $i.bak
tr -d '\r' < $i.bak > $i
done
Als ik Quake II met +set vid_ref glx schermvullend vanuit X
draai, kan ik mijn muis of toetsenbord niet gebruiken.Draai GLX quake2 met de +set _windowed_mouse 1
optie. GLX Quake2 draait in een venster, zelfs al lijkt het het hele
scherm in beslag te nemen.
Als je de muis beweegt op het moment dat de WM zich in de
focus-follows-mouse mode bevindt, you're likely to
move the pointer outside this window, and then Quake II will stop
responding to mouse and keyboard input. +set _windowed_mouse
1 makes Quake II grab the mouse exclusively.
Waarom kan ik niet naar een aantal van de SVGA modes overschakelen
die in het Quake II Videomenu staan?SVGAlib weet waarschijnlijk niet hoe het de modes op je kaart aan moet
maken.
Als Quake II opstart met de SVGA renderer (ref_soft.so),
drukt het een lijst af van alle modes waarvan SVGAlib zegt dat ze
beschikbaar zijn:
------- Loading ref_soft.so -------
Using RIVA 128 driver, 4096KB.
mode 320: 200 1075253220
mode 320: 240 1075253220
mode 320: 400 1075253220
mode 360: 480 1075253220
mode 640: 480 1075253220
mode 800: 600 1075253220
mode 1024: 768 1075253220
mode 1280: 1024 1075253220
Dit zijn de enige modes waarnaar je succesvol zult kunnen overschakelen
vanuit het Videomenu.
Als laten we zeggen, 512x384 niet in de lijst staat,
zal het selecteren ervan vanuit het Videomenu niet werken.SVGAlib laat je voor een aantal chipsets nieuwe video-modes definiëren
in libvga.config, dus het kan zijn dat je je eigen video-modes op
deze manier kunt aanmaken.
Zie de SVGAlib-documentatie voor meer details over dit onderwerp.
Als ik verbinding probeer te maken met een Quake II server die een
aanpassing draait, crasht quake2 met de melding "Error: VID: Could not open display". **Volgens Zoid komt dit probleem voor als het videosysteem herstart door
een wijziging van de spellendir. Verscheidene libraries worden tijdens
de herstart opnieuw geladen en dit veroorzaakt blijkbaar dat quake2 op
vele systemen brokken maakt.De werkbare oplossing is om de game CVAR op de commando-regel
in te stellen, voordat je quake2 opstart. Dus als je een
verbinding maakt met een
CTF server, start je quake2 als volgt op:
./quake2 +set game ctf ...
Dit kan lastig lijken als je bent gewend om een verbinding tot
stand te brengen met nieuwe servers zonder het quake2 programma te verlaten,
maar helaas is het op dit moment de enige manier om met dit probleem om
te gaan. Een front-end programma zoals
XQF zal deze commando-regel zaken automatisch voor je doen, dus je zou eigenlijk
moeten overwegen om er één te gebruiken als je dat op het
moment nog niet doet.