GLQuake Hardware-accelerated OpenGL Quake is Quake zoals God het heeft bedoeld.
Er is geen vervanging en zodra je het hebt ervaren is er geen weg
meer terug.Om glquake te draaien, heb je een 3D kaart met de Voodoo,
Voodoo2 of Vodoo Rush grafische chipset erop nodig.
Er zijn specifieke zaken om rekening mee te houden
als je een Vodoo Rush kaart hebt, en ik zal er nu niet op ingaan omdat
ik eerlijk gezegd niet weet waar ik het over heb.
Een toekomstige versie van deze HOWTO zal Rush zaken behandelen
(Als iemand over Voodoo Rush zaken wil schrijven, zal ik het met
plezier hierbij insluiten).De SVGAlib, Glide, en Mesa libraries moeten allen juist op je systeem
zijn geïnstalleerd en geconfigureerd om het met
glquake te laten werken. De volgende secties zullen kort
behandelen wat je moet doen om ze aan de gang te krijgen. Bernd Kreimeier's () Linux 3Dfx HOWTO () is een
goede bron met verdere informatie.De nieuwsgroep over de 3dfx news server
(news.3dfx.com) is een andere goede bron met informatie over de
doorkruising met Linux, glide, Mesa en Quake.
SVGAlibglquake gebruikt SVGAlib om invoer van de muis en het toetsenbord
te krijgen, dus je zult het
zoals aangegeven in sectie
moeten configureren.
Glide ++Glide is een library die voorziet in API voor het programmeren van
op 3Dfx gebaseerde kaarten.
Als je wilt dat de grafische library Mesa je 3Dfx kaart gebruikt,
heb je het nodig. Gebruik NIET de Linux Glide library die op de website
van 3Dfx wordt gedistribueerd.
Het is meer dan een jaar verouderd. Je zult problemen krijgen als je
het probeert te gebruiken.
De laatste versie van glide kan altijd worden gevonden bij . Kies de geschikte
package(s) voor je systeem en installeer het overeenkomstig de instructies
op de webpagina.Merk op dat, tenzij je het 3Dfx device package als aanvulling op de
library Glide download, je de Glide applicaties (zoals GLQuake) alleen
als root kunt draaien. Installeer de
/dev/3dfx module en je kunt GLQuake als een gewone
gebruiker spelen.
PentiumPro/Pentium II gebruikers hebben een extra motief voor het
downloaden van deze driver: het kan je herhalingsfrequentie enorm
verhogen. De driver activeert ondersteuning voor
MTRRs, een memory-caching mogelijkheid van deze CPU's. Zie
voor een betere uitleg over deze mogelijkheid.Zodra je glide hebt geïnstalleerd, probeer dan het testprogramma uit dat
wordt meegeleverd.
Vergeet dit programma niet: het is een goede manier om je display te resetten
als je ooit een glide applicatie hebt (zoals GLQuake) dat crasht en je scherm
uitgeschakeld achterlaat.
OPMERKING: draai deze test vanaf een VC,
NIET vanuit X! Het is mogelijk dat bij de test
app hun muis en toetsenbord focus in X verliezen, en dan
is er geen mogelijkheid om het af te sluiten.
/usr/local/glide/bin/test3DfxAls het goed is, kleurt je scherm blauw en meldt je een toets in te drukken.
Nadat je een toets hebt ingedrukt zou je terug moeten keren naar de prompt.
op 3dfx's news server (news.3dfx.com) is een
geweldige bron met informatie voor Linux glide-specifieke problemen.
Mesa Zodra glide is geïnstalleerd, zul je Mesa moeten installeren, een
vrije OpenGL implementatie door
Brian Paul . Gelukkig hoef je niet ver te zoeken,
want Mesa 2.6 wordt met de uitvoerbare bestanden van QLQuake & Quake
meegeleverd.
Het enige wat je moet doen is het naar de juiste plek te verplaatsen:cd /usr/local/games/quake
cp libMesaGL.so.2.6 /usr/local/lib
ldconfigDe RedHat distributie wordt standaard met een (IMO) gebrekkige ld.so
configuratie geleverd. /usr/local/lib maakt standaard geen
onderdeel uit van het zoekpad van ld.so
dus alles dat je daarin installeert zal niet worden gebruikt.
Je kunt deze situatie verhelpen door de regel /usr/local/lib
toe te voegen aan het bestand /etc/ld.so.conf, of
/usr/local/lib toe te voegen aan je
$LD_LIBRARY_PATH. Als alternatief zou je alle nieuwe
libraries op een bepaalde plaats zoals
/lib kunnen installeren, maar deze benadering gaat ernstig
tegen mijn propere natuur in.Als je Mesa naar een recentere versie wilt upgraden (tijdens dit schrijven
is Mesa 3.0 de recentste versie)
kun je de laatste versie downloaden vanaf
Zie in de
sectie Probleemoplossing/FAQ's voor belangrijke informatie over het
compileren van libraries voor Quake,
als je een RedHat 5.x of andere op glibc gebaseerde distributie hebt.Nadat je het overeenkomstig de instructies hebt gebouwd, zul je
twee dingen moeten doen:Verwijder je oude Mesa-installatie. Als je eerder een
libMesaGL.so.2.6 installeerde zoals hierboven beschreven,
moet je het verwijderen, anders kan het zijn dat Quake de nieuwe versie
niet gebruikt.
cd /usr/local/lib/
rm -f libMesaGL.so.2*
Als de nieuwe Mesa een major versienummer groter dan
2 heeft, moet je er een koppeling met de naam
libMesaGL.so.2 naar aanmaken:
cd /usr/local/lib/
ln -s /waar/je/het/hebt/geinstalleerd/libMesaGL.so.3.0 libMesaGL.so.2
ldconfig
Schakel nu over naar een VC (CTRL+ALT+F1) en start glquake.cd /usr/local/games/quake
./glquake