De GLX-Renderer ++ref_glx.so is gekoppeld met de standaard OpenGL-libraries
in plaats van met Mesa. Hierdoor wordt het mogelijk Quake II op andere
3D hardware te draaien, die door andere OpenGL-implementaties wordt
ondersteund.
Op dit moment ben ik niet bekend met enige OpenGL-implementaties die
andere hardware dan 3Dfx ondersteunen, maar deze renderer
verzekert ons ervan dat als ze verschijnen, we er Quake II mee
kunnen spelen.Het gebruik van de GLX-interface verwijdert ook Quake II's afhankelijkheid
van SVGAlib voor de toetsenbord- en muisinvoer.Dit is een GLX-applicatie, en die moet als zodanig vanuit X worden uitgevoerd.Je kunt deze client draaien met Mesa/3Dfx als je Mesa en Glide
installeert zoals in de voorgaande sectie is uitgelegd, stel vervolgens
de $MESA_GLX_FX omgevingsvariabele in op "fullscreen" voordat
je quake2 opstart:export MESA_GLX_FX=fullscreen
./quake2 +set vid_ref glx +set _windowed_mouse 1Waarom de optie +_windowed_mouse 1? Denk eraan dat dit een
X-applicatie is, die gebruik maakt van je 3Dfx-kaart.
Zelfs al neemt het beeld je hele scherm in beslag,
Quakeworld draait nog steeds in een venster.
Dit betekent dat als je niet
zeer voorzichtig bent, je de muisaanwijzer buiten het Quakeworld
venster zou kunnen verplaatsen en Quakeworld zal plotseling niet meer
reageren op muis- en toetsenbordinvoer.
+_windowed_mouse 1 voorkomt dit probleem door
glqwcl.glx de muis ver voor te zijn en het niet toe te staan
dat het zich buiten het venster begeeft.